Köra i snö

För dig som har körkort är få färdigheter så viktiga som förmågan att köra i snö. Åtminstone på våra kalla breddgrader. Det finns en stor risk för att till och med rutinerade bilister överrumplas av de förändrade villkor som vintern för med sig. Att köra säkert i vinterväglag innebär inte bara att montera på vinterdäcken och sakta ner farten. Att köra väl i snö och på is vilar på en särskild uppsättning kunskaper som måste övas in och hållas aktuella. Den säkerhetsmedvetne bilisten gör därför rätt i att varje år besöka en halkbana, för att hålla kunskaperna färska.

Finns gott om tekniska hjälpmedel

Du som ofta kör i hala väglag, och vill förvissa dig om att du har varje möjlig fördel, kan utöver att öva på halkbanor skaffa dig tekniska hjälpmedel. En klassiker i detta sammanhang, som de flesta moderna bilar har som standardutrustning idag är de så kallade ABS-bromsarna. De känner av halt väglag och ”pumpar” automatiskt, hur hårt och länge du än trycker på bromspedalen, för att undvika låsning och att däcken tappar väggreppet. En annan teknisk fördel kan vara att helt enkelt skaffa sig ett fordon som är bättre lämpat för att köra i snö än en bil. Fyrhjulingar är kraftiga maskiner som klarar av tuffa jobb, och alla möjliga underlag. Kanske inte optimala för arbetspendlingen dock.

Ett praktiskt arbetsfordon

Bor du tillräckligt lantligt kan en fyrhjuling vara en riktigt bra investering, för såväl sommaren som vintern. Fyrhjulingar är ju specifikt designade och byggda för att klara svår terräng och dåliga underlag. Framkomlighet är så att säga själva idén med fordonet. Med sina kraftiga motorer och breda hjulbas, utrustad med grova däck, kan du ta dig fram i djup snö och till och med forcera drivor. Med bakhjulsdrift blir körning på glatta underlag som is en rolig barnlek. Genom att sitta på en fyrhjuling får du dessutom bättre känsla och kontakt med vägen, än om du är instängd i en stor och tung bil. Fort kan du dessutom köra med en smidig liten fyrhjuling! Kanske något för landstället?

daisychain