En fyrhjuling är storleksmässigt mindre än en vanlig personbil. Det innebär dock inte att det är mindre viktigt att göra en rejäl kontroll innan du slår till och köper en fyrhjuling. Precis som när du köper vilket annat fordon som helst finns det många aspekter som avgör hur nöjd du kommer att vara med fyrhjulingen i framtiden. Om det finns tydliga skador på fordonet redan vid inköp är risken stor att de kommer att förvärras när du börjar använda den själv. Om du däremot förbereder köpet på rätt sätt och gör all nödvändig research ökar dina chanser att du får precis det du vill ha – en fyrhjuling av hög kvalitet till ett rimligt pris.
En vanlig avvägning som fyrhjulingsintresserade köpare ställs inför är huruvida det bästa är att köpa den ny eller begagnad. Andrahandsmarknaden för fyrhjulingar är relativt stor och det brukar komma ut prima exemplar med jämna mellanrum. Däremot är det inte säkert att de finns i ditt närområde och det kan betyda att du måste resa en bit för att hitta rätt. Nya fyrhjulingar säljs hos återförsäljare i hela landet, men då får du också räkna med att hosta upp en extra slant. Om du väljer en garanti och service har du en extra trygghet om något skulle gå sönder.
Oavsett om fyrhjulingen som du är intresserad av är ny eller begagnad är märket en viktig faktor som du bör kalkylera in. Det finns gott om tillverkare som gör fyrhjulingar, men alla håller inte lika hög kvalitet. Dessutom finns det många modeller som lämpar sig för olika ändamål. När du köper en fyrhjuling är det viktigt att du matchar modellen med dina behov. Det betyder att du som ska köra mycket i hård terräng behöver lägga större vikt vid stöttåligheten och se till att stötdämparna håller vad de lovar.
Till sist kvarstår kanske den viktigaste biten: fyrhjulingens allmänna skick. Det slipper du i regel att bry dig om när du köper en ny fyrhjuling eftersom de rullas ut direkt från fabriken. En begagnad fyrhjuling kan däremot ha betydande slitskador samt lida av exempelvis rost. Gör en grundlig koll innan du lägger några pengar på bordet för att undvika risken för besvikelse i ett senare skede.