Ett av de allra kändaste långloppen som finns i världen är Dakarrallyt. Rallyt startades av en fransman och gick från början mellan Paris i Frankrike och Dakar i Senegal. Sedan dess har dock sträckan varierat kraftigt och sedan 2009 har det klassiska loppet gått av stapeln i Sydamerika. Det extrema loppet som lockar extremsportare från hela världen erbjuder tävlingar i en rad klasser. Det går att delta i bil, lastbil, motorcykel och fyrhjuling. Oavsett klass går det helt säkert att säga att konkurrensen är hård och det är många som inte kommer att klara sig i mål.
En utmaning att ta seriöst
Att delta med fyrhjuling i Dakar har varit möjligt sedan 2009. Yamaha har haft fullständig dominans och nästan varje enskild vinnare har gjort så på maskiner från det japanska motorföretaget. På den sydamerikanska extrema banan är det vanligt att det förekommer allvarliga olyckor, även om arrangörerna gör sitt absolut bästa för att minimera förekomsten av dödlig olycka i Dakarrallyt. En tävling som lockar deltagare från hela världen och är öppen för alla, både amatörer och professionella förare, är naturligtvis svår att göra helt säker. Speciellt när amatörer utgör över 80% av deltagarna. Den nya klassen ”Quad” har öppnat upp ett av världens finaste lopp även till förare av snabbgående tåliga fyrhjulingar. Men var beredd på att detta kräver en hel del träning, planering och disciplin. Var också beredd på att det kommer kosta mycket mer än du förväntar dig och vara en de fysiskt mest krävande sakerna du har gjort och samtidigt vara en upplevelse du aldrig kommer att glömma.
Fyrhjulingar som deltar i Dakar ökar
2016 var var det en tuff start i dakarrallyt. I inledningen skadades över tio åskådare vid en avåkning, vilket innebär att resultatet från den lilla försmaken på rallyt räknades bort. Sedan fortsatte den dallriga starten med att den första etappen helt fick inställas på grund utav dåligt väder. Till slut kom dock deltagarna iväg och det årliga rallyt for sedan fram över den varierande terrängen. Fyrhjulingar har ökat sin närvaro på detta rally och de tåliga och snabba offroad-anpassade maskinerna har blivit en bekväm favorit för många aspirerande chaufförer i Dakarrallyt. Det finns två klasser av fyrhjulingar, den första är för de med 2-hjulsdrift som får vara på upp till 750cc. För fyrhjulingar med fyrhjulsdrift är istället gränsen 900cc. Om du tror dig vara redo att fara fram genom både sandöken och djungel på din fyrhjuling och vill ha en extrem utmaning är ett deltagande i detta klassiska rally ett av de svåraste uppdragen du kan åta dig.